12 grudnia 2019

Zrównoważona dieta podstawą zdrowego trybu życia

Podstawą dostarczania do organizmu niezbędnych wartości odżywczych i witamin jest zrównoważona dieta. Niestety nadal wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy z jej roli w prawidłowym funkcjonowaniu naszego ciała. Wiele osób popełnia podobny błąd odżywiając się w sposób, który przez swoją monotonność nie pozwala na uzyskanie dobrych efektów zarówno jeśli chodzi o odchudzanie, jak i dobre samopoczucie.

Zacznij od śniadania

Różnicowanie diety można zacząć od śniadań. Ich niejedzenie jest poważnym błędem. Śniadanie dostarcza nam energii na resztę dnia. Pomaga także w utrzymaniu prawidłowej wagi, ponieważ już od samego rana pobudza układ trawienny i przyspiesza metabolizm. Jak każdy inny posiłek – nie powinno być codziennie takie samo. 

Dobrym pomysłem jest włączenie do śniadania owoców. Najlepiej by były one świeże – prosto z ogrodu lub ewentualnie targowiska. Jabłka czy gruszki dostarczą nam niezbędnych witamin. Warto też robić owocowo-warzywne koktajle. To niezwykle sycące posiłki, które mogą stanowić śniadanie samo w sobie. 

Elementem zróżnicowanej diety powinno być też mleko, które jest bardzo zdrowe. Tylko osoby z nietolerancją laktozy muszą go unikać.

Pozostali mogą śmiało włączyć mleko do diety i dodawać choćby do wspomnianych wcześniej koktajli owocowych. Mleko świetnie komponuje się na przykład z bananami. Za pomocą blendera możemy przygotować smaczny i sycący napój bez dodatku białego cukru.

Do śniadania z mlekiem możemy też pić kakao. Nie chodzi tu jednak o napój typu instant, a o prawdziwe, czarne kakao. Zawiera ono mnóstwo cennych dla nas składników i przeciwutleniaczy. Poprawia pamięć i koncentrację, a nawet działa przeciwnowotworowo. Samo w sobie jest gorzkie, więc jeśli taki smak nam nie odpowiada, możemy dodać do napoju odrobinę miodu, który także stanowi cenny składnik.

Produkty mleczne to także sery oraz jogurt naturalny. Z użyciem tego drugiego możemy komponować ciekawe dania. Wystarczy dodać do jogurtu trochę świeżych owoców, by jego smak zyskał całkowicie nowy wymiar.

Nie trzeba obawiać się też jajek, które są cennym źródłem białka, a ugotowane na miękko będą lekkostrawne. Dietetycy już dawno potwierdzili, że spożywanie do kilku jajek tygodniowo nie wpłynie negatywnie na poziom cholesterolu w naszym organizmie.

Kolejnym ważnym posiłkiem jest obiad. Niestety w dzisiejszych czasach nie każdy ma czas na jego zjedzenie. Domowa zupa jest świetnym pomysłem na to by dostarczyć sobie energii i cennych witamin z warzyw. 

Obiad w wieku polskich rodzinach składa się głównie z mięsa i ziemniaków. Nie ma w tym nic złego, lecz by dieta była urozmaicona ważne jest dodanie różnego rodzaju warzyw do posiłku. Świetnie sprawdzą się warzywa zielone, takie jak brokuły, czy kalafior. Do tego świeżo ugotowana marchewka posiadająca karoten – ważny dla naszych oczu składnik. 

Czy warto jeść mięso i ryby?

Mięso jest tematem kontrowersyjnym, zwłaszcza w ostatnich latach, kiedy coraz więcej osób ogranicza jego spożywanie do minimum. Nie warto całkowicie rezygnować z mięsa ze względu na to że jest ono ważnym źródłem białka zwierzęcego. Dobrze będzie jednak ograniczyć jego spożywanie do dwóch razy w tygodniu.

Istotnym składnikiem diety są też ryby, posiadające kwasy omega-3. Powinniśmy je spożywać co najmniej raz w tygodniu.

Wszystko z umiarem

Zdrowa dieta to przede wszystkim balans i umiarkowanie. Nawet gorzka czekolada spożywana w rozsądnych ilościach będzie dla nas korzystna. Zawiera cenny dla mózgu magnez, który pozytywnie wpływa na funkcjonowanie naszego umysłu.